Skolā viesojas reģiona vēstures un Grēves ģimnāzijas (Dānija) skolotāji

2015. gada 14. Septembris

Edgars Bērziņš, Starpnovadu Vēstures skolotāju Metodiskās apvienības vadītājs; foto: Imants Kazuļins, “Staburags”

Vēsturniekiem un sabiedrībai nozīmīgajā 11.septembrī skolā viesojās gan sadarbības novadu vēstures skolotāji, gan viesi no Dānijas – Grēves ģimnāzijas. Pasākums bija dalīts divās daļās – Vēstures MA sanāksme, kuras laikā tika skatīti dažādi ar vēstures pasniegšanu saistīti jautājumi un aktualitātes vēstures izglītošanas jomā un diskusija ar Grēves ģimāzijas skolotājiem par aktuālajiem izaicinājumiem izglītībā. Pasākumā piedalījās 8 starpnovadu vēstures skolotāji un 7 viesi no Dānijas, kas deva iespēju plaši, no dažādiem skatpunktiem apskatīt tikšanās tematiku. Tāpat viesu pulkā bija arī Aizkraukles Izglītības pārvaldes speciāliste Aiga Gūtmane.

Kā aktuālais vēstures izglītošanas jomā noteikti ir jāmin VISC izvirzītās prioritātes – Barikādēm-25, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana un Dziesmu un deju svētku ilgtspēja, kur plānots aptvert minētās prioritātes, integrējot tās vēstures pasniegšanas laikā skolās. Tāpat tika panākta vienošanās par kopīgu pasākumu skolēniem un vēstures skolotājiem īstenošanu, paredzot erudīcijas konkursa organizēšanu šī mācību gada laikā par kādu aktuālu vēstures tēmu.

Savukārt tikšanās ar viesiem no Dānijas tika organizēta diskusijas formā, akcentējot izaicinājumus un iespējas izglītības jomā. Būtiskākās atziņas no tikšanās ar viesiem:

  • Mācību saturs Latvijā un Dānijā atšķiras. Ja Latvijā tas ir noteikts visās izglītības pakāpēs, tad Dānijā tas tiek īstenots, ņemot vērā izteiktu skolu autonomija;
  • Vēstures pasniegšana tiek organizēta blokos. Katra mācību gada sākumā skolotājs vienojas ar skolēniem par trīs tēmām, kuras tiks apskatītas mācību gada laikā. Tāpat arī eksāmens vēsturē, kuru organizē mutiskā formā, 24 stundas pirms eksāmena iedodot skolēniem lasāmo materiālu;
  • Skolotāju izglītības līmenis – ne visiem skolotājiem ir nepieciešama augstākā izglītība, proti, skolotājiem, kuri strādā sākumskolā, var būt tikai profesionālā izglītība, kas ir pretējs uzstādījums Latvijas pieredzei;
  • Izaicinājumi izglītībā ir līdzīgi kā pie mums ar dažiem izņēmumiem. Dānijā bērnus jau laicīgi orientē uz profesijas izvēli un to dara, varētu pat teikt forsētā veidā, nosakot daudz un dažādas ar karjeras izglītību saistītas aktivitātes.
  • Labs dānis ir tāds, kurš maksā nodokļus un ir aktīvs darba tirgū. Pastāv tikai divi varianti cilvēka nenodarbinātībai – slimība vai nāve. Tas pats attiecas uz skolēniem un izglītošanās procesu – tas ir obligāts un neizbēgams.
  • Kā kopīgie izaicinājumi ir skolotāja profesijas prestižs sabiedrībā, skolēnu komunikatīvās prasmes un, protams, moderno tehnoloģiju uzsvars izglītošanās procesā, kas, gan jāatzīst, Dānijā ar katru gadu iet mazumā – katram skolēnam gan ir portatīvais dators vai planšetdators (ja nav, skola iegādājas), bet izglītošanas procesā nozīmīgu lomu ieņem arī tāfele un krīts.

Pēc tikšanās ar reģiona vēstures skolotājiem, Dānijas skolotājiem tika organizēta vizīte Skrīveru novada domē, uzņēmumā “Skrīveru mājas saldējums” un ekskursija pa Skrīveru nozīmīgākajām kultūrvēsturiskajām vietām sadarbībā ar Skrīveru vidusskolas Skolēnu Mācību uzņēmumu “Skrīveru ekskursijas”.

Īpašs paldies par sadarbību pasākuma organizēšanā skolas vadībai, Agatei Albekeitei par ekskursijas vadīšanu viesiem angļu valodā, Skrīveru novada domei, īpaši Sarmītei Jansonei un Ansim Martinsonam, par sirsnīgo uzņemšanu un saturīgo stāstījumu un ieskatu novada vēsturē un attīstībā, uzņēmumam “Skrīveru mājas saldējums” par gastronomisko piedzīvojumu, kā arī Dainai Vancānei-Viļumai par aizraujošo ekskursiju pa Skrīveru skaistākajām un kultūrvēsturiski nozīmīgākajām vietām.

Foto galerija

Komentāri