Eko skola

19.08.2014

Daiga Martinsone

Ekoskolu programmas jaunā tēma „Mežs”. Darbību Ekoskolu programmā jaunajā mācību gadā turpināsim, sīkāk apgūstot programmu „Mežs”. Vasaras vidū skolotāji- interesenti piedalījās ekskursijā uz dabas parku „Gaiļi” Jumpravā, kur tā īpašnieks un mūsu skolas absolvents Māris Skudra mūs iepazīstināja ar meža likumsakarībām, meža vērtībām, meža kopšanu un tā izmantošanas iespējām skolā. Klašu audzinātāji aicināti ar saviem skolēniem apmeklēt šo parku un iesaistīties talku darbā.

19.08.2014

Daiga Martinsone

Ikgadējais EKO skolu forums

Priekuļos notika nu jau ceturtais Ekoskolu vasaras forums.  Nedēļas garumā vairāk nekā 100 skolotājiem un jauniešiem no visas Latvijas bija iespēja gūt jaunas zināšanas par videi draudzīgu dzīvošanu un izmēģināt jaunu prasmju apgūšanu dažādās darbnīcās. Mūsu skolu pārstāvēja skolotājas Vija Meroža un Daiga Martinsone.

Skolotājus foruma pirmajā dienā ar Zaļā patērētāja definīciju un izpausmēm iepazīstināja Jana Simanovska no Ekodizaina kompetences centra. Vakarā notika dažādas interesantas sporta sacensības.

Otrais rīts skolotājiem tika uzsākts ar olimpieti Mārtiņu Rubeni, kopā izpildot meditatīvu Austrumu pašpilnveidošanās praksi – Faluņ Dafa.

Dienas turpinājumā skolotājas sagaidīja dažādas lekcijas un praktiskas darbošanās. Sabīne Sīle-Eglīte no labdarbības veikala/fonda “Otrā elpa” iepazīstināja ar ekoloģiskās modes konceptu, par energoefektivitātes pasākumiem mājsaimniecībā pastāstīja Andris Spīdāns un Birute Ģine, kas pārstāvēja A/S Latvenergo. Šogad Ekoskolās īpaša uzmanība vērsta tieši uz bioloģisko lauksaimniecību un zaļo iepirkumu, tāpēc par bioloģisko dārzkopību runāja Z/S Vizbuļi saimniece Laima Hercberga. Savukārt Toms Kokins no Latvijas riteņbraucēju apvienības prezentēja mums jau tik labi zināmo ērto, videi un veselībai draudzīgo, kā arī ekonomisko pārvietošanās veidu – riteņbraukšanu.

Vakara gaitā dalībniekiem bija iespēja apdrukāt savus krekliņus ar videi draudzīgiem saukļiem un pagatavot dabīgus skaistumkopšanas produktus Vides izglītības fonda darbnīcās, savukārt Irīda Maderniece un Linda Bogdane no Bērzpils vidusskolas piedāvāja  grāmatzīmju un rokassprādžu darbnīcu. Līdztekus notika arī izzinoša darbnīca par ēšanas paradumiem un vides piesārņojumu. Hidrobiologs Andris Urtāns piedāvāja praktisku nodarbību “Upju attīrīšana un zaļo struktūru veidošana”, bet dienas noslēgumā dalībnieki varēja baudīt mūzikas skaņas folkloras kopas “Putni” izpildījumā.

Trešdiennotika studiju vizītes uz bioloģiskajām zemnieku saimniecībām “Lejas suces” un “Kalna dārzi”, pirms tam – ievads par bioloģiskās pārtikas tematu, lekcija “Pārtika ir mūsu zāles”, kuru vadīja Lāsma Ozola no Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra.

Forums deva ierosmi jaunajai mūsu skolas izvēlētajai tēmai „Mežs”, kā arī iespēju dalīties pieredzē ar citu skolu skolotājiem.

14.02.2014

Vija Meroža

No 21. līdz 23. februārim Vides izglītības fonds sadarbībā ar Daugmales pamatskolu un Ķekavas novada  pašvaldību īstenos pirmo Ekoskolu ziemas forumu, kas vienuviet pulcēs 200 dalībniekus, skolotājus un skolēnus, no vairāk kā 40 dažādām Latvijas izglītības iestādēm.

Līdzīgi kā nu jau par tradīcijām kļuvušajos vasaras forumos, arī ziemas Ekoskolu foruma mērķis ir veidot izpratni par Ekoskolu programmu, tās saistītajiem jautājumiem un saprast, kā dažādas idejas iespējams īstenot praksē, lai tā kļūtu par ikdienas rīcību. Ekoskolu forums sniedz iespēju iepazīt vienam otru, gūt jaunas zināšanas, daloties pieredzē, kā arī rast papildus motivāciju un iedvesmu arī turpmāk dzīvot videi draudzīgi gan savā ekoskolā, gan ikdienā.

Ziemas forumā tiks aplūkoti atbildīga un ilgtspējīga patēriņa temati. Foruma pirmajā dienā notiks pieredzes sesijas, iedvesmojoša stāsta vakars, kuru vadīs vides žurnāliste Anitra Tooma, lekcija par Eko ideju inkubatoru skolās, par kuru vairāk stāstīs Renāte Lukjanska no Sociālo inovāciju centra, būs skatāmas dažādas īsfilmas un jauniešu sagatavotās prezentācijas par videi draudzīgu rīcību skolās.

Otrajā dienā paredzētas tematiskās lekcijas un darbnīcas par dažādām tēmām, kas saistītas ar atbildīgu dzīvesveidu un Ekoskolu programmas gada tēmām – par veselīgu dzīvesveidu un  ilgtspējīgu pārtiku stāstīs biedrības „homo ecos” pārstāve Agita Pusvilka, enerģijas un klimata jautājumus aplūkos  „Energodata” vadītājs Jānis Šipkovs, mežu izzināt palīdzēs Viesturs Ķerus no LOB (Latvijas ornitoloģijas biedrība), savukārt Greenwalk pārstāve Dace Kalniņa vērsīs uzmanību sadzīves ķīmijas ietekmei uz vidi un ūdeni. Pētīt pilsētvides iekārtošanu un plānošanu videi draudzīgā un funkcionālā veidā skolēnus un skolotājus aicinās Kristīne Zamurajeva no “Mana Rīga”, savukārt pārtikas un patēriņa tendences un godīgās tirdzniecības kustību Fairtrade skaidros Jānis Brizga no Zaļās Brīvības. Pēc lekcijām notiks ideju darbnīcas – dalībnieki veidos prezentācijas, video, aktivitāšu plānus u.c., lai par pieredzi, redzēto un dzirdēto, tālāk vēstītu sabiedrībai.

Dienas sesiju noslēgumā dalībniekiem būs iespēja pārbaudīt gūtās zināšanas Ekoskolu zināšanu olimpiādē un piedalīties Ekoskolu Olimpiskajās spēlēs – atraktīvās sportiskās un izglītojošās aktivitātēs, bet vakarā baudīt zaļo humoru kopā ar improvizācijas teātri Improzoo.lv.

Ekoskolu programma ir viens no visaptverošākajiem un arīdzan populārākajiem vides izglītības modeļiem pasaulē, kurš Latvijā darbojas jau desmit gadus. Ekoskolu programmā šobrīd darbojas 170 izglītības iestādes. Vairāk par Ekoskolu programmu:www.videsfonds.lv

10.02.2014

Sintija Dzerkale, EKO padomes vadītāja

Līdz šim Eko padomes sastāvā norisinājušās divas kopīgas sēdes, kurās esam raduši gan jaunas idejas, gan uzlabojuši jau esošās. Daudzi skolēni aktīvi aizraujas ar šo EKO padarīšanu, un par to mums ir liels prieks! Skolēni izslēdz gaismu gaiteņos, kad to nevajag, rūpīgāk izturas pret ūdeni, izveidojuši arī klasēs makulatūras savākšanai domātas papīra kārbas, kā arī dažās no klasēm pat novērojamas ”Brīdinājuma lapiņas”, kas atgādina skolēniem – izslēgt gaismu, izvēdināt telpu, notīrīt tāfeli u.c. mūsu vides uzlabošanai tīkamas lietas. Skolā izveidots arī bateriju savākšanai paredzēts konteiners, kas drīzumā Agates Albakeites vadībā pārtaps par skaistu māksliniecisku koku, un mēs ik dienas varēsim vērot kā tas ”aug”, pateicoties savāktajām baterijām. Pagaidām esam vēl tikai ”jauniņie” šajā programmā, taču esam nostādījuši mērķi un uz to arī tiecamies. Nākamo mēnešu laikā vēl ir paredzēts arī mājas esošu -nederīgu elektropreču savākšana skolā, tā, ka nemetiet to vis laukā, bet paglabājiet, jo būs iespēja šo salauzto fēnu vai datora kasti nogādāt tam paredzētā vietā un būsim vēl par mazu drusciņu izglābuši vidi mums apkārt! Palīdzēsim skolai, palīdzēsim sev – DZĪVOSIM ZAĻĀK!

24.01.2014

Starp skolu mini-forums ‘’Dzīvosim veselīgi!’’

         24.janvāra pēcpusdiena dažiem kreatīviem un jaunu ideju alkstošiem jauniešiem tika aizvadīta Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas telpās, daloties pieredzē par dažādām ar veselīgu dzīvesveidu saistītām tēmām! Forums tika veidots, pateicoties mūsu idejai par iesaistīšanos Ekoskolu programmā, tādejādi gūstot kaut nelielu ieskatu par to, kā jaunieši no kaimiņu skolām darbojas šai jomā. Bija arī tādi, kuri par šo programmu uzzināja pirmo reizi, taču pēc kopīgās pēcpusdienas noteica, ka labprāt arī paši būs iniciatori savas skolas zaļākas vides veidošanā!

Forums ilga tikai pāris stundas, bet šo laiku pavadījām ļoti izzinošā, jautrā, radošā, foršā un visādi citādi patīkamā atmosfērā! Sapulcējušies bija vairāk kā 40 jaunieši – no mūsu, Skrīveru skolas, Lielvārdes, Ogres, Jumpravas un Aizkraukles. Viena no tām piektdienu pēcpusdienām, kad laiks tiek pavadīts, apvienojot patīkamo ar lietderīgo. No erudītu konkursa par pārtiku līdz pat pašai ēst gatavošanai! Iepazinām jaunus cilvēkus, pārbaudījām iemaņas un zināšanas par pārtikas tehnoloģijām, jautrās kompānijās atveidojām dažādas mūsdienīgas sadzīves situācijas ar improvizācijas teātra palīdzību, no pašu sarūpētajiem veselīgajiem produktiem gatavojām fantastiskas lietas! Pārsvarā tie bija dažādu veidu salātiņi, taču bija arī tādi censoņas, kas bija ļāvuši vaļu fantāzijai un improvizācijas prasmēm, sagatavojot maizītes ar vēl neredzētām garšīgu un veselīgu pārtikas produktu sastāvdaļām. Pēcāk bija iespēja savu un citu foruma biedru meistardarbu nodegustēt, kā arī nepiespiestā atmosfērā klausīties Ingunas Juhņēvičas lasīto prezentāciju par kanādiešu dzīvesveidu un ēšanas paradumiem, ko bija sagatavojusi, bet slimības dēļ diemžēl nebija ieradusies aizkraukliete Daiga.

Jebkurā gadījumā, pasākums bija vairāk kā izdevies! Ar šiem pieredzes bagātajiem jauniešiem tiekamies ne pirmo reizi un noteikti tiksimies vēl daudz un dikti, sajūta jau tāda kā ar savējiem. Spērām lielu soli ceļā uz mūsu mērķi – Zaļāku skolu, kā arī iedvesmojām vēl daudzus jaunus cilvēkus darboties vides labā un nepamest to novārtā. Liels paldies par pasākumu jāsaka skolotājai Vijai Merožai, kā arī mūsu lielajai palīdzei Ingunai Juhņēvičai! Bez šaubām, iekšēji ir tāda patīkama gandarījuma sajūta, ka vēl kāds labs darbiņš padarīts un radīti vēl vairāk smaidi cilvēku sejās! Tā tik turpināt!

—————————————————————————————-

Šī gada novembra beigās esam pieteikušies Eko skolu programmai. Programma paredzēta visu vecumu skolēniem, iesaistot vecākus un sabiedrību,lai izveidotu efektīvu skolas vides pārvaldes sistēmu, sniegtu papildus izglītību, kas attaisnotos reālos panākumos skolas vides apsaimniekošanā un organizēšanā.

Tātad skolēniem jāiesaistās lēmumu pieņemšanā par skolas vidi. Jāveicina skolas sadarbību ar pašvaldību un sabiedrību. Jāiesaistās pasākumos un projektos, lai veicinātu vides veidošanu un sakopšanu. Jāveido vides apziņu caur dažādiem mācību priekšmetiem. Jāorganizē pasākumus skolā un ārpus tās.

Pirmā EKO padomes sēde notika 9.decembrī.

 

Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas EKO padome.

1.11.kl. Sintija Dzerkale – EKO programmas vadītāja

2.Vija Meroža-EKO programmas konsultants

3.Daiga Martinsone-bioloģijas skolotāja

4.Inese Sala –novada Domes izpilddirektore

5. Daina Dzerkale –vecāku padomes pārstāve

6.Raivis Krasovskis- vecāku padomes pārstāvis

7.Sarmīte Strazdiņa- vecāku padomes pārstāve

8.Inguna Juhņeviča-AWARD vadītāja

9.Ligita Miezīte-ģeogrāfijas skolotāja

10.Inese Uzula-bioloģijas skolotāja

11.Silvija Strautmane-ekonomikas skolotāja

12.Lilita Paula-informātikas skolotāja

13.Svetlana Plukša-skolas tehniskais darbinieks

14.5.kl.Terēze Baumgartena

15.5.kl.Patrīcija Prūse

16.6.kl. Agate Albekeite- prezidentes vietniece

17.7.kl. Liega Krasovska- pašpārvaldes pārstāve

18.7.kl.Eirena Ostrovska -pašpārvaldes pārstāve

19.8.kl.Ieva Brenčeva -pašpārvaldes pārstāve

20.8.kl.Kristīne Juste -pašpārvaldes pārstāve

219.kl. Laura Viktorija Vorpa- pašpārvaldes pārstāve

22.9.kl.Ieva Cedere- pašpārvaldes pārstāve

23.10.kl.Samanta Galvanovska- pašpārvaldes pārstāve

24.11.kl.Viktorija Matvejeva- prezidentes vietniece

25.11.kl.Uva Aiva Sprukte- pašpārvaldes pārstāve

26.11.kl. Elīna Gabaliņa- pašpārvaldes pārstāve

27.11.kl. Agrita Strazdiņa- pašpārvaldes pārstāve

Skolēni bija sagatavojuši skolas vides novērtējumu, kurš sniedz priekšstatu par skolas ietekmi uz vidi, palīdz skolēniem un sabiedrībai izprast šīs ietekmes, palīdz izvēlēties prioritātes rīcībai.

Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas vides izpētes apraksts.

Skolas vide un apkārtne.

Ap skolu ir apstādījumi, puķu dobes.

Apkārtne ir sakopta.

Pavasarī starpbrīžos 1.-4.klašu bērni iet spēlēt rotaļu laukumā.

Mazāk ārā uzturas lielākie bērni.

Šogad skolas pagalmā ierīkota zaļā klase.

Zaļo klasi  izmantot sāksim tikai šajā pavasarī.

Cerams, ka izmantosim dabaszinības stundās, vizuālās mācības stundās, latviešu valodas stundās.

Sporta nodarbības siltā laikā notiek sporta laukumā. Ziemā ārā slēpojam.

Pie skolas ir sporta laukums, diemžēl, diezgan sliktā stāvoklī.

Sporta zāle ir pietiekami aprīkota.

Ūdens.

 Dienā skolēni patērē 10 litrus Vendenes ūdeni, minerālūdeni, sulas, Rasēnus(daudzums nav pētīts).

Daudz ūdens tiek patērēts tualetēs, dušās-gan sporta, gan internāta.

Ziemā tiek uzliets hokeja laukums.

Īpaši ūdens zudumi nav novēroti: krāni nepil. Dažreiz skolēni nenoslēdz tualetē ūdeni podā.

Ūdeni izmanto puķu dobju un iekšas puķu laistīšanai.

Atkritumi.

Pie skolas ir trīs konteineri atkritumu šķirošanai: parastais, plastikātam, makulatūrai.

Atkritumi netiek šķiroti.

Makulatūras kastes nav ieviestas.

Bateriju konteineris ir skolā, bet to izmanto ļoti maz.

Skolas teritorijā ir pietiekams daudzums atkritumu urnu.

Transports.

Skolā darbinieki un skolēni ierodas kājām, ar mašīnām, satiksmes autobusiem, velosipēdiem, dažiem motorolleriem.

Pie skolas ir ierīkota droša vieta velosipēdiem.

Skolā neesam popularizējuši videi draudzīgu transporta veidu.

Nav pētīta pārtikas atceļošana.

Enerģija.

 Skolai ir budžetā paredzēts elektroenerģijas patēriņš.

Siltuma padevi nodrošina centrālā apkure.

Sakarā ar skolas siltināšanu, ir veikts kurināmā patēriņš.

Ekonomiskās spuldzes nav ieviestas.

Apgaismojums telpās ir pietiekams. Īpaši nav pētīts.

Elektroenerģija tiek taupīta, bet atgādinājumi nav izvietoti.

Klases telpas tiek vēdinātas starpbrīžos.

Skolas apkures ietekme uz vidi nav pētīta.

Veselīgs dzīves veids.

Ēdnīcā čipsus, cīsiņus, kolas, kečupu netirgo.

Pārdošanā augļi, dārzeņu salāti, piens, kefīrs, Rasēni, sulas, pārslas.

Skolā no 1.-9.klasei darbojas programma ”Skolas auglis”, kurai ābolus skola iegādājas no zemnieku saimniecības.

Arī kartupeļus ēdnīca iegādājas no zemnieku saimniecības (Gremzdes), bet sīpoli un burkāni tiek iepirkti no bāzes.

Trauku un grīdas mazgāšanai netiek izmantota videi draudzīgi mazgāšanas līdzekļi.

Sporta stundu skaits ir pietiekams.

Skolā darbojas basketbola, florbola, vieglatlētikas, tautasbumbas, handbola, riteņbraucēju pulciņi.

Skolā ir trenažieri un tos izmanto treniņu nodarbībās.

Skolas nosiltināšanai izmantoja videi draudzīgu materiālu-vati.

Pie skolas nav rūpnīcas, neatrodas pie lielās šosejas, taču tuvumā atrodas dzelzceļa stacija, kurtuve, kas piesārņo gaisu.

 

Darbības plāns

Gada tēma: Veselīgs dzīves veids.

Mēnesis Darbības plāna ievirzes  Izpildīts
NovembrisDecembris
  1. Ekopadomes veidošana.
  2. Sabiedrības iepazīstināšana ar EKO programmu.
  3. EKO stenda izveide.
  4. Skolēnu iepazīstināšana ar ekoskolu programmu- prezentācijas audzināšanas stundās.
  5. Skolotāju iepazīstināšana ar mācību tēmu („Veselīgs dzīves veids”)un mērķiem jaunajā mācību gadā- ekopadomes dalība skolotāju sanāksmē.
    1. Vides kodeksa un vides novērtējuma izstrāde.
    2. Uz EKO skolu vadības centru aizsūtīt: Eko padomes dalībnieku sarakstu, vides kodeksu, darbības plānu un vides izpētes aprakstu.

 

+++

+

+Janvāris

  1. Iesniegt skolas vadībai ierosinājumus:

Programmu „Skolas auglis“ arī  vidusskolēniem!

Novērst tekošā ūdens problēmu (dažreiz) tualetes podos.

  1. Plakātu kampaņa (tematika):

Izslēgt gaismu telpās, kad tā nav nepieciešama!

Izlietotās baterijas met tikai tam paredzētajā vietā!(izlikt konteineri redzamā       vietā)

3.   Veselīga dzīvesveida popularizēšana.:

Organizēt olimpisko sniega dienu 17.01.

Starpskolu miniforums ’Veselīgi dzīvojam!”

4.     Ekopadomes ideju popularizēšana Skrīveru un blakus novadu direktoru un direktoru vietnieku sanāksmē.

Februāris

  1.              1.  Makulatūras kastu izveide .

2.27.-2 02.Erudītu konkurss ”Atkarības-tavs ienaidnieks”/5.-8./

Marts

  1.             1.    24.-3.03.    Erudīti vsk. ‘’Veselīgs ēdiens’’
    1. Pašpārvaldes (arī mediķa ,psihologa ) stāstījums skolēniem“ Uzzini, kas ir  atkarība!”

Aprīlis

  1. Tikšanās ar veselīgi dzīvojošiem cilvēkiem.
  2. Vides spēles skolā .
  3. Projektu nedēļa skolā- vides tēmu sasaiste ar projektu darbiem.
  4. Lielā talka.

Maijs

  1. Koku stādīšanas un vides sakopšanas talkas pavasarī.
  2. Ekonedēļa ar dažādiem vides izzinošiem pasākumiem.
  3. Videi draudzīga pārvietošanās.
  4.              4.   Zaļās orientēšanās sacensības, kuras rīko ekopadome un skolēnu pašpārvalde
  5. Ekoskolas atskaites gatavošana, apkopojums par gada darbību.

 

 

Kodekss-skolas misija, kādas iniciatīvas skolēni gatavojas veikt vides situācijas uzlabošanai.

Vides kodekss

Mērķis: Veicināt  izpratni par vidi, saistot  to  ar daudziem mācību priekšmetiem, veidot attieksmi un vērtības, interesi par vidi  un līdz ar to arī vēlmi rīkoties, darbībā iekļaujot ne tikai skolas dzīvē iesaistītos, bet arī apkārtējo sabiedrību, tādējādi veicinot kopējo vides apziņas attīstību.

  1. Andreja Upīša Skrīveru novada vidusskola ekoskolas  programmā aktīvā darbībā iesaistās visi skolēni.
  2. Ekoskolas padomi veido demokrātiski izvēlēti pārstāvji ,sākot no 5. klases.
  3. Ekopadome plāno darbu un organizē vides pasākumu norisi .
  4. Katram skolēnam ir tiesības darboties ekoskolas pasākumos.
  5. Ekoskolas darbība tiek organizēta kā brīvprātīgais  darbs vides sakopšanā.
  6. Skolēnu darbība organizējama, lai skolas un novada vide būtu zaļāka un sakoptāka, veicinātu videi draudzīgu dzīvesveidu.
  7. Veicināt skolā brīvi pieejamā dzeramā  ūdens izmantošanu.(jau ir)
  8. Organizēt vairāk talku pavasarī.
  9. Piedalīties koku stādīšanas akcijās.
  10. Izslēgt gaismu skolas telpās, kad tā nav nepieciešama, rīkot plakātu kampaņu par šo tēmu.
  11. Vairāk aktivitāšu ne tikai AUSV skolēniem, bet vairāk iesaistot Skrīveru novada iedzīvotājus.
  12. Plašāka sadarbība ar Skrīveru novada pašvaldību.
  13. Veidot vides apziņu caur dažādiem mācību priekšmetiem, plašāka vides tēmu integrēšana mācību procesā
  14. Iesaistīties pasākumos un projektos, lai veicinātu vides veidošanu un sakopšanu.
  15. Īstenot zaļās klases izmantošanu skolas pagalmā.
  16. Publicēt skolā, Skrīveru mājaslapā, “Skrīveru vārdā”.
  17. Īstenot izglītojošu kampaņu bērnudārzos vai sākumskolā.
  18. Panākt, ka skolas ēdnīcā vairāk piedāvā augļus- gan svaigus, gan žāvētus.
  19. Popularizēt veselīgu dzīvesveidu un videi draudzīgu pārvietošanos, kampaņveida pasākumi skolā.
  20. Piedalīties ekoskolu pasākumos.
  21. Novērst tekošā ūdens problēmu tualešu telpās.
  22. Ierosināt programmu „Skolas auglis” arī vidusskolai.
  23. Pētījamie jautājumi: caur zinātniski pētnieciskajiem darbiem vai ar ekopadomes skolēnu palīdzību izpētīt:
  • ūdens patēriņu skolā un ēdnīcā
  • izpētīt kādus tīrīšanas, mazgāšanas un dezinficēšanas līdzekļus skolā izmanto, vai tie ir videi draudzīgià risināt šo problēmu, pārmaiņas,
  • izpētīt par videi draudzīgi būvmateriālu un krāsu izmantošanu skolā,
  • noteikt elektroenerģijas patēriņu skolā,
  • izpētīt, kā skolēni un skolotāji ierodas skolā (tranpsortlīdzekļi), veikt pētījumu, kādi ir attālumi no skolēnu mājām līdz skolai,
  •  izpētīt „pārtikas ceļojuma” jautājumus,
  • izpētīt kādu ietekmi uz veselību atstāj ekonomiskās spuldzes, tos plusus un mīnusus.
  1. Izlikt paziņojumus un zīmējumus visās skolas telpās ar aicinājumiem taupīt enerģiju un ūdeni.
  2. Informēt skolēnus par to, kā dzīvot zaļi, taupīt enerģiju un ūdeni, pareizi vēdināt telpas, iepirkties saudzīgi videi (pēc nepieciešamības), pārvietoties ar videi draudzīgiem tranpsortlīdzekļiem (ārpusstundu pasākuma veidā)

26. Ieviest klašu telpās makulatūras kastes.